هنگامى كه پل ترنر (Paul Turner) تهیه كننده معروف استرالیایى در طى برنامهاى ماهوارهاى تحت عنوان: نوستر آداموس: مردى كه فردا را پیشبینى مىكند. خطر روزافزون ایران وانقلاب اسلامى ایران براى غرب و تمدن غربى مطرح كرد و در طى این برنامه تمام آنچه را كه نوسترآداموس در بیش از 390 سال پیش از آن تاریخ »آگوست 1989م« پیشگوئى كرده بود منتسب به ایران كرد؛ هیچ سیاستمدارى حرف وى را چندان جدى نگرفت؛ چرا كه موقعیت ایران در سال 1989، نه تنها به هیچ وجه مناسب نبود؛ بلكه به واسطه جنگ تحمیلى و عواقب ناشى از آن و تحریمهاى شدید اقتصادى بسیار شكننده و حساس بود.
لیكن پس از به واقعیت پیوستن واقعه یازدهم سپتامبر در آمریكا كه اتفاقاً در فیلم به صراحت به آن اشاره مىشود (وقوع دو انفجار مهیب و عظیم در New City) همگان شگفتزده و نگران شدند؛ به نحوى كه رئیسجمهور نه چندان باهوش آمریكا، پس از وقوع این حادثه به تبعیت از نوسترآداموس، ایران را هم یكى از »محورهاى شرارت« در جهان معرفى كرد و از این طریق بر وحشت و ترس عمیق هیأت حاكمه آمریكا از ایران صحّه گذاشت.
در این مقاله سعى نگارنده بر آن نیست كه بر پیشگوئیهاى نوسترآداموس صحّه بگذارد یا از آن دفاع كند و یا به هر طریق ممكن آن را خزعبلاتى هذیانگونه جلوه دهد؛ بلكه حداكثر كوشش نگارنده بر آن است كه دیدگاه غرب و تمدن غربى نسبت به پیشگوئیهاى شگفتآور نوسترآداموس را مورد بررسى و مداقه قرار داده و این پیشگوئیها را كه اغلب درباره ایران یا كشورهاى اسلامى بوده؛ مورد بررسى قرار دهد.
البته بایستى در نظر گرفت كه بدون شناخت این پیشگوى كبیر نمىتوان حساسیتهاى انسان غربى نسبت به انسان شرقى را شناخت؛ چرا كه اغلب سیاستمداران و متفكران غربى عمیقاً به ستارهشناسى، طالعبینى و آیندهنگرى همراه با ادبیات رمزى (Occult) معتقدند و حتى نظریهپرداز معروف هاروارد؛ یعنى ساموئل هانتینگتون نیز تئورى برخورد تمدنها The clash of) (civilizations را از نوسترآداموس به عاریت گرفته است.
پیشگویى نوسترآداموس درباره واقعه یازدهم سپتامبر و تأثیر شگرفى كه بر نگرش و فرهنگ آمریكایى گذاشت مىتواند منجر به تحولى اساسى نسبت به دیدگاه غرب درباره انقلاب اسلامى ایران شود، همانكه نباید به سادگى از كنار آن گذشت.
«... آسمان، در چهل و پنج درجه (مختصات جغرافیایى نیویورك؟!) خواهد سوخت، آتش به شهر جدید (New City)، نزدیك مىشود.»
جالبترین نكته در مورد پیشگوئیهاى نوسترآداموس آن است كه وى به ندرت نام كشورى را به صراحت و آشكارا ذكر مىكند، حال آنكه در مورد ایران (Parsia) به صراحت عنوان مىكند كه ایران، جهان را تسخیر خواهد كرد:«ایران از طریق آناتولى، فرانسه و ایتالیا را فتح خواهد كرد و بالاخره ایران باعث وقوع جنگ جهانى سوم خواهد شد.»
بنابراین، در گام نخست بایستى نوسترآداموس را بیشتر و بهتر بشناسیم و راز و رمز تأثیرگذارى وى بر تمدن غربى را از این طریق دریابیم.
میشل دونوسترادام Michel) (De Nostradame كه بیشتر با نام لاتین خود؛ یعنى نوسترآداموس (Nostr Adamus) شناخته شده است؛ در روز چهاردهم دسامبر سال 1503 م. در ناحیه سن رمى فرانسه متولد شد.
خانواده وى از شجره پزشكى یهودى و ایتالیایى الاصل بود. پدر بزرگ وى در شكلگیرى و تربیت نوسترآداموس نقش اساسى داشته و آموزههاى اشراقى مكتب كابالیستها را مستقیماً به وى تعلیم داده است.
نوسترآداموس در سن 22 سالگى از دانشگاه بسیار معتبر آن روزگار فرانسه، یعنى "مونپلیه" در رشته پزشكى فارغالتحصیل شد و براى نجات بیماران از بیمارى مرگ سیاه یا طاعون، بلافاصله مشغول به كار شد.
شاوینى، پیرو و مفسر معروف نوسترآداموس مىنویسد كه وى سه سال تمام بر روى نخستین اشعار وحىآمیز خود كه از آینده و رویدادهاى آن خبر مىآورد كاركرد و در سال 1555م. دفترى را - كه در بر گیرنده بیش از سیصد پیشگویى شعرگونه بود - به پسرش سزار هدیه كرد.
سپس در سالهاى بعد مجموعه كاملى از شعروارههاى نوسترآداموس در 1000 قطعه؛ یعنى 10 سانتورى كه هر سانتورى مشتمل بر 100 قطعه بود، را منتشر شد.
نوسترآداموس بر خلاف شایعات واهى و عبثى كه پیرامون شیطانپرستى و خداستیزى به وى نسبت دادهاند، فردى عمیقاً مؤمن و پاىبند به مذهب كاتولیك به بود و در نامهاى به پسرش صریحاً متذكر مىشود كه:
«... و از زمانى كه اراده ذات خداوند متعال بر این قرار گرفته كه تو فقط در نور طبیعى و در این نقطه زمین به دنیا بیایى... از آنجایى كه برایم ممكن نیست نوشتهاى را به صورت رسمى و كامل برایت به ارث بگذارم؛ چون بر اثر بىعدالتى و گذشت زمان نابود خواهد شد...؛ چون كه همه چیز تحت اختیار و سلطه قادر متعال و خداوند یكتا قرار دارد.»
در واقع او با این عبارات، صریحاً اشاره به عدم اصالت ادبیات رمزى علم اخترشناسى و طالعبینى نموده است و همه ارادهها را موكول به خواست و اراده خداوند متعال مىنماید.
بررسى پیشگوئیهاى نوسترآداموس درباره "جهانى شدن انقلاب اسلامى ایران"
«شاهزاده عرب، مریخ، خورشید، ناهید، شیر، حكومت كلیسا را از طریق دریا از پاى در خواهد آورد، از جانب ایران (پرشیا) بیش از یك میلیون پرهیزگار به بیزانس و مصر، به سوى شمال هجوم خواهند آورد.»
«از كشور عربى خوشبخت (در منطقه غنى و ثروتمند اعراب) شخصى قدرتمند و مسلط بر شریعت [حضرت] محمد(ص) زاده خواهد شد، اسپانیا را به دردسر انداخته و بر گرانادا (غرناطه) مستولى مىشود. از طریق دریا بر مردم نیكوزیا ظفر خواهد یافت.»
«مرد مشرقى از محل استقرار خویش خارج خواهد شد، براى دیدار فرانسه از كوه آپونین خواهد گذشت، از فراز آسمان، از برفها، دریاها و كوهها گذر خواهد كرد و همگان را با عصایش مضروب خواهد كرد...»
ادبیات رمزآلود، واژهاى است كه به بهترین نحو مىتواند عمق معانى شعروارههاى نوسترآداموس را بیان كند؛ چرا كه طبق نظر اغلب مفسران معروف نوسترآداموس؛ یعنى اریكاچیتهام، گى بوحك و ژان شارل دو فن برون، حداقل وقایع ذیل را مىتوان بدون هیچ شك و تردیدى از میان شعروارههاى رمز آلود نوسترآداموس بر شمرد:
آتشسوزى بزرگ لندن در سال 1666م. اعدام چارلز اول، روى كارآمدن حكومت مذهبى كرامول در انگلستان، وقوع انقلاب فرانسه، انقلاب روسیه، رویارویى استالین و تروتسكى پس از مرگ لنین، اضمحلال رژیم شوروى، اعدام لویى شانزدهم و مارى آنتوانت، به قدرت رسیدن ناپلئون و انتخاب لقب امپراتور توسط وى، به قدرت رسیدن هیتلر و رژیم نازى، به قدرت رسیدن موسولینى در ایتالیا و ژنرال فرانكو در اسپانیا، ترور كندى، سقوط شاه ایران و وقوع انقلاب اسلامى در ایران، رهبرى امام خمینى(ره) از فرانسه - او دقیقاً عنوان مىكند كه رهبر ایران از فرانسه باعث سقوط شاه ایران مىشود - ، وقوع حادثه یازدهم سپتامبر و آتشى كه در برجهاى دوقلوى شهر جدید (نیویورك) ایجاد مىشود و بسیارى از حوادث تاریخى دیگر از سالهاى 1555 میلادى به بعد كه حدوداً 450 سال را دربر مىگیرد.
"دو محاصره،
در گرمایى سوزان، انجام مىگیرد.
آن مرد،
از فشار تشنگى،
به خاطر دو فنجان مملو از آب،
كشته مىشود.
دژ نظامى، مملو مىشود،
و یك آرمانگراى كهنسال [امام خمینى (ره)]
نشانههاى نیرا (سرزمین ایران) را
به اهالى ژنو [سازمان ملل متحد]
نشان خواهد داد."
رهبر پاریس،
اسپانیاى بزرگ را اشغال مىكند،
كشتیهاى جنگى
در برابر مسلمانان [محمدىها] كه از پارتیا [ناحیهاى در ایران] و مدیا [ناحیهاى در ایران] برخاستهاند، مىایستند. آن مرد، سیكلاد [اروپا] را تاراج مىكند، و آنگاه انتظارى بزرگ در بندر یونان حكمفرما مىشود.
در مجموع نوسترآداموس به این موضوع به صراحت اشاره مىكند كه ایران (پارت، نیرا، پرشیا، مدیا) با كمك مسلمانان سراسر جهان، از جمله كشورهاى عربى و مخصوصاً سوریه، عربستان سعودى و لیبى حكومت مقتدرى را تشكیل مىدهند و پس از جنگى مذهبى كه هسته آن از لبنان شروع مىشود و عمدتاً بر علیه اسرائیل است، جهان را به تسخیر خود درمىآورند و سپس جنگى جهانى و عظیم رخ خواهد داد و جهان نابود خواهد شد.
در هنگامه دمیدن خورشید،
آتش بزرگ، دیده خواهد شد؛
صدا و روشنایى،
در امتداد شمال، ادامه خواهد یافت.
در میانه كره خاك،
مرگ و آواى مرگ، شنیده خواهد شد؛
مرگ از درون سلاحها،
آتش و خشكسالى
آنان را به انتظار خواهند نشاند.
در خاتمه، این سرزمین به واسطه جنگ جهانى سوم نابود و نامسكون خواهد شد.
سرزمین مسكونى،
از سكنه خالى خواهد شد؛
براى به دست آوردن سرزمینها،
جدال و اختلاف شدیدى درمىگیرد؛
قلمروها به مردانى سپرده خواهد شد؛
كه از غرور و سربلندى تهى خواهند بود.
سپس، براى برادران بزرگ،
نفاق و مرگ
پیش خواهد آمد.
و از چنین برمىآید كه ایران، جهان را ابتدا از طریق حمله به تركیه (و مقدونیه) به تصرف خود درخواهد آورد:
شب در آسمان، مشعلى رو به خاموشى، دیده خواهد شد. در مركز رن، جنگ و خشكسالى به بار مىآید، كمك خیلى دیر مىرسد. پرشیا (ایران) حمله آورده و ماگدونیا و در جاى دیگر مىگوید: (مقدونیه) را به محاصره درمىآورد.
تو اى فرانسه!
اگر،
از آبهاى لیگوریا گذر كنى؛
خود را،
در میانه دریا و جزایر،
در محاصره خواهى یافت؛
و پیروان محمد،
در برابر تو خواهند ایستاد.
و همچنین
تو، اى دریاى آدریاتیك!
استخوان خران و اسبان را
خواهى جوید
و باز مىگوید:
آن مرد،
با سلاحها و آتش درخشان،
در نزدیكى دریاى سیاه،
از پرشیا براى تسخیر ترابوزان
خواهد آمد.
فاروس و میتیلن به لرزه در خواهد آمد؛
خورشید،
دریاى آدریاتیك را كه مملو از اجساد اعراب است؛
روشن خواهد كرد.
و سپس نوسترآداموس، عواقب جنگ اتمى و نابودى تدریجى جهان به واسطه جنگ جهانى سوم را شرح مىدهد:
«كسوفى در پیش خواهد بود كه از زمان آفرینش گیتى تا زمان مرگ و مصائب حضرت مسیح و از آن زمان تا به امروز هرگز رخ نداده است و جهان چنین ظلمتى به خود ندیده است...»
كه در این مورد آیات مربوط به قیامت در سوره قیامت به ذهن انسان تداعى مىشود:
"فإذا برق البصر و خسف القمر و جمع الشمس و القمر یقول الإنسان یومئذ أین المفرّ.
هنگامى كه بینایى خیره مىگردد، و ماه فرو مىرود، و خورشید و ماه گرد هم آیند، آن روز انسان مىگوید: به كجا فرار كنم؟ "
«مرد والامقامى از تبار عرب به زودى پیش خواهد تاخت. از سوى اهالى بیزانس به او خیانت خواهد شد. از شهر قدیمى رودس به پیشواز او خواهند آمد، از جانب هانگرى [مجارستان] متحمل آزار بسیار خواهد شد.»
« در حوالى دریاى آدریاتیك بر اثر توفانى عظیم، كشتى غرق مىشود و زمین به لرزه درآید و به سوى آسمان پرتاب مىشود و دوباره فرو مىافتد؛ در مصر جنبش پیروان محمد افزایش مىیابد و پیكى به (آن سوى مرزها) فرستاده مىشود تا خبر را اعلان كند.»
«... شهرها آلوده و كثیف گشته، باعث اعتراض و شرمسارى زیادى خواهد شد، و تاریكى و جهل فقط با درخشش نور از بین مىرود و با تغییراتى حكومت جهل و ظلمت پایان خواهد یافت...»
رهبرى اصلى مشرق زمین با شورشهاى زیادى روبرو خواهد شد، كه اكثراً از طرف شمالىها و غربىهاى مغلوب شده است، كه عدهاى كشته و برخى مورد آزار قرار گرفتهاند و بقیه در حال گریزند و فرزندانشان كه از زنان متعددى هستند، زندانى شدهاند.
م.پ. ادوارد در كتاب خود در باب پیشگوئیهاى نوسترآداموس نقل مىكند كه سانتورى هشتم، قطعه 6 مربوط به وقوع جنگ جهانى سوم است:
«... جنگ و خونریزى براى مرتبه سوم حتمى است؛ آتش به حدى است كه دریاها به جوش مىآید و از دولتها فقط دو دولت و از جهان فقط نیمى باقى مىماند...»
شاهزاده لیبیایى [كه نماینده حكومت ایران است] در غرب به قدرت خواهد رسید، یك فرانسوى از اعراب به شدت مكدر خواهد شد، دانشمند ادیب [ادبا] خود را با اوضاع وفق خواهند داد، زبان عرب بر فرانسه پیشى مىگیرد...»
در نزدیكى سوربن جهت حمله به مجارستان
قهرمانى از اهالى برودها [سیاهپوستان] به آنان هشدار خواهد داد.
رهبر بیزانس، سالون از اسلاوینا،
آنان را به شریعت محمد[(ص)] در خواهد آورد.
همچنین نوسترآداموس در چنین مىسراید كه:
« امپراتورى مقدس به آلمان خواهد آمد؛
پیروان اسماعیل جایگاه بىمانع خواهند یافت.
آدمهاى نادان همچنان خواستار كارمانى [شریعت كهنه] هستند. تمامى حمایت كنندگان [محمد»ص«] سراسر گیتى را خواهند پوشاند.»
بنابراین، نوسترآداموس در اغلب سانتورىها از جمله سانتورى 5 نسبت به فتح جهان به وسیله شریعت حضرت محمد(ص) به غرب و تمدن غربى هشدار مىدهد و به جهانیان اعلام مىكند كه روزى مسلمانان به رهبرى ایران و تمدن ایرانى بر جهان مسلط خواهند شد كه این بىشك در پیوند با گسترش و جهانى شدن انقلاب اسلامى ایران است.
منبع :
ماهنامه موعود - شماره 37